دینا

وبلاگ تخصصی ادیان شرق: زهره شریعتی

دینا

وبلاگ تخصصی ادیان شرق: زهره شریعتی

دینا

*دینا در آیین زرتشت، ایزدبانوی وجدان و دانش است. در آخرت شناسی زرتشتی، وقتی بی گناهی از پل چینوَد (صراط) عبور می کند، دینا با چهره ای بسیار زیبا به پیش باز او می آید. نام او برساخته از دین است، و از ریشه دی (به معنی دیدن) که از فارسی به عربی وارد شده است.
*از دین خواهم گفت؛ ادیان شرقی: زرتشت، هندو، بودا، جین، سیک، کنفوسیوس، تائو و شینتو.

پربیننده ترین مطالب

بارت گروزالسکی

شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۲، ۰۱:۴۴ ب.ظ

آموزه های بودا باریک بینانه و از نظر فلسفی پیچیده اند. بودا در زمینه مسائل فرانمودین (transcendental) خاموش پیشه است و روش او در پرداختن به این مسائل، 2500 سال از روش شناسی پیشنهادی لودویگ ویتگنشتاین جلوتر بود. شیوه تحلیل بودا از خود تا قرن 18 در فلسفه غرب وجود ندارد و این وجه تحلیل در مراحل اولیه بحث های فلسفی معاصر باقی مانده است.

در فلسفه بودا، برخلاف خیلی از فلسفه های غربی معاصر بین نظر و عمل واگرایی دیده نمی شود. آموزه های بودا همیشه اشاره به چیزهایی اند که می شود آن ها را تجربه کرد. بودا نه مشوق عقیده به فرانمودینه ها بود و نه آن ها را لازم می دانست. او اصرار داشت از جایی شروع کنیم که هستیم، نه نظریه واقعیت متعالی و دیدگاه عقلانی. اِی. بِرت معتقد بود که این برای بودا به این معنی است که باید تجربه را فرایندی دانست که پویایی آن نامحدود است. گروزالسکی معتقد بود: «چالش این فکر به هیچ وجه نه کاملا در فلسفه های شرق درک شده است و نه در فلسفه های غرب.»


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۰۵
زهره شریعتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">